درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ :
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مجله سوگواران ژولیده
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 14 فروردین 1395 :: نویسنده :
شعری از شوکا حسینی
انتشار در شماره سه مجله سوگواران ژولیده
-
خطوط مرزی عقل های سیمانی را رد كرده ام فقط
شواهد شیشه ایی متن ها را غلط نوشته ام   فقط
در بازوان گشوده ی چند مرد خوابم برده        فقط
از اعتدال جمهوری به مرگ گنجشك ها رسیده ام فقط
به قسم های آیین بودا اعتماد آبی كرده ام         فقط
از لابه لای قصه ها خیالم را زاییدم              فقط
كه دخترم می شد و گاهی زنكی بی آبرو.         
تصفیه ی نفوس بودم لای عرق گیر و چند ملحفه
من دیوانه نیستم
خط عابر را رعایت می كنم می دانم خطوط برای بهتر مردن است
فقط
به كلیشه ی مادر می خندم و لای خنده هام ضجه می زنم
فقط
تعدادی عابر را شمرده ام با پالتوی بنفش
فقط
كمی هم از سیب می ترسم بعد از نیوتن
یا از تعبیر خوابم در زبان از یاد رفته ی اریك عزیز خیس می شوم
فقط
من دیوانه نیستم
با خیال تو تبانی كردم و با كمی از فرشته های آسمان برای شب اولم
فقط
من دیوانه نیستم
مثل همه ی شما
كمی رنجور است روانم فقط




نوع مطلب :
برچسب ها : شوکا حسینی،
لینک های مرتبط :


شنبه 14 فروردین 1395 :: نویسنده :
مقدمه مجله:

سوگوارانِ ژولیده در پی ایجاد زمینه مناسب برای تشکیل و بها دادن به جریانات مختلف ادبی و  بررسی دانش تولید شده معاصر (البته در زمینه ادبیات) می باشد. سوگواران ژولیده به آرمان شهری ادبیاتی می اندیشد تا به نمودِ عملیِ شعار ادبیات برای ادبیات دست یابد. تبیین این شعار ما را به انحصارطلبی می رساند، دیوار و مرزی بنا می کند که دروازه های آن جز به روی ادبیات گشوده نمی شود. دستاورد مرزبندی، رسمیت بخشیدن به گفتمان ادبی به عنوان گفتمان و نظامی مستقل است. از موجبات این امر، پس زدن نگرش های سودجویانه است. انواع سودجویی هایی که هرکدام بحث مفصل و بیهوده ای به راه انداخته اند. سودجویی اقتصادی، که ادبیات عامه پسند از دستاوردهای آن است؛ سودجویی سیاسی که ادبیات سیاسی را پدید آورده و انواعی دیگرگونه که هرکدام جای تامل دارند. ادبیات عامه پسند در گام اول ارتباطی به مقاصد اقتصادی ندارد اما چون برخاسته از عواطف مشترک جامعه می باشد، مورد ملاطفت مخاطب و در ادامه نیز تولید بیشتر آن با توجیهات مناسب اقتصادی را موجب شده است. تولید چنین آثاری (کالا) قطعا از موارد سلامت یک جامعه است و ریشه کن شدنِ آن (گرچه امکان پذیر نیست) به هیچ وجه از رویاها و خواسته های آرمانیِ سوگواران ژولیده نیز نمی باشد. راه یافتن ادبیات عامه پسند در گفتمان های جدی ادبیاتی، در گرو خوانش و نگرشی انتقادی و رادیکال بدان بوده و جز در حالت ذکر شده از پذیرایی آن امتناع خواهیم ورزید. در تبیین ما از ادبیات پیشرو، آوانگاردیسم به معنی پیش بردن مرزهای فرهنگ است و ساختارشکنی باورهای مرسوم است و نه بازآزماییِ باورها و عواطف تثبیت شده در فرهنگ جمعی افراد جامعه. این مهم در تضاد با نگرش ادبیات عامه به پیرامون خود است و بدین طریق ادبیات پیشرو را هم تراز رادیکالیسم در ابعاد نظری می دانیم و به ناچار باید اذعان کنیم : ادبیات پیشرو و رادیکال گرچه مترادف یکدیگر نبوده اما تن به هم می سایند. سوگواران ژولیده به جامعه ی دموکرات ادبی می اندیشد تا با تزها و آنتی تزها در گفتمانی دیالکتیکی به بحث نشسته و مورد اعتبارسنجی توسط جریان های مخالف خود قرار بگیرند و برآیند پرسش و پاسخ، رهیافتی به نظریات نوین معاصر بیابد. تلاش داریم تا با اولویت قرار دادن ادبیات تولید شده روز و نگرشی انتقادی به گذشته و تاریخ ادبیات، راه بر رشدِ آنچه امروز در جریانات ادبی حاضرند هموار کنیم، چرا که نگاه به گذشته تنها هنگامی سودمند است که هدفمند باشد و آن داشتن نگرشی انتقادی بدان است نه حفظ اسلوب و ساختارهای پیشین. ساختارشکنی، رسالتِ ادبیات پیشرو است و نحوه صحیح آن میسر نیست جز قرائتی رادیکال به گذشته و تجربه گری در بروز روش های نوین.  لازمه این امر رد کردنِ وجود الگوهای ثابت و پیش فرض در مواجهه با آثار است. در آخر مرگِ مولف سودمند نخواهد بود جز با تولد منتقد! متن هیچ گاه به بستاری مطمئن دست نخواهد یافت. در این میان وظیفه سوگواران های ژولیده است تا زمینه را برای رشد خوانش های جریان ساز فراهم آورند. ادبیات را باور داشته باشیم و تندروار در کمرکشِ کوه ها به طنین دوردستی انسان گوش فرا دهیم!

  ادبیات پیشرو  بانی نمی خواهد، سوگواران ژولیده نیز چنین اندیشه ای در سر ندارد. ادبیات پیشرو نیازمند نیروی محرکه است و نه سردمدار. وجودیت سردمدار به معنی تزریق نوعی اندیشه ثابت و ایجاد چهارچوب و الگو می باشد که در تضاد با روحیه بنیادین آوانگاردیت است. تبیین سوگواران ژولیده از ادبیات پیشرو (آوانگارد)، طغیان بر علیه فرهنگ تثبیت شده و اندیشه جمعی ست و طبیعتا این امر منجر به سرپیچی از قواعد مرسوم ادبیات و چهارچوب های پیشین ادبیت خواهد شد. ادبیات پیشرو همواره امری درزمانی بوده و به جریان تاریخی نیازمند است. چرا که امرِ "سرپیچی" ، تنها در بررسی  وقایع تاریخی و در کنار "دیگر" تحولات بروز یافته، قادر خواهد بود تا خود را از مابقی جریان ها متمایز سازد.  به عنوان مثال اندیشه های نیما در باب شعر، امروزه دیگر فاقد نوآوری ست و این بدلیل تثبیت و درونی شدن اندیشه وی در شعریتِ پسانیمایی و امروزی ست. پس اگر قائل به نیمایِ آوانگارد باشیم، می باید او را روشمند و در بستر تاریخی خود بررسی کنیم و نسبت به نظام تثبیت شده در شعر و ادبیات آن روز آگاهی داشته باشیم. حال اینکه ادبیات پیشرو امروز (دهه نود) چه پتانسیل هایی دارد، و چگونه قابل دستیابی خواهد بود، پرسشی ست که سوگواران ژولیده در جستجوی پاسخی برای آن است. رویکرد مجله در این شماره، رویکرد نقادانه ای نبوده و چنانکه مشاهده خواهید کرد، نقد و مقاله ای منتشر نکرده ایم. در شماره دو مجله قصد داشتیم تا طرح واره ای کلی اما منسجم از شعر دهه نود ارائه دهیم تا با در دست داشتن این پرتره بتوانیم در شماره های آینده، شعر معاصر را مورد موشکافی قرار داده و بدین طریق وجوه آوانگارد آن را استخراج نماییم.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 14 فروردین 1395 :: نویسنده :

کتاب کژیسم منتشر شد.

کژیسم سوگواران ژولیده نشر الکترونیکی

عنوان فرعی کتاب: نشر الکترونیک، راهکار سرپیچی از گفتمان قدرت.
انتشارات الکترونیکی سوگواران ژولیده
لینک دانلود:
http://www.piadero.ir/%E2%80%A6/028b839d131d492dff9795e0ec648733.pdf
-
این کتاب توسط انتشارات الکترونیکی سوگواران ژولیده و با همکاری مجله ادبی پیاده رو منتشر شده است. کتاب در پی بازشناسی پتانسیل های نشر الکترونیک در جهت سرپیچی از گفتمان قدرت است و قصد دارد استقلال را به ادبیات بازپس برساند.
بخشی از مقدمه کتاب:
سوگواران ژولیده، پذیرش سیاه بودگی وضعیت حاکم و طرد خوشبینی های ریاکارانه است و در سایه ی این پذیرش سترگ، این شناخت حقیقت پلشت و ناهنجار است که رخوت و انفعال ما تلنگری می خورد سهمناک. وضعیت حاضر، یک بازی (در معنای لیوتاری کلمه) است که برای ایجاد تغییرات در آن، ابتدا می باید قواعد بازی را پذیرفت تا اساسا جواز ورود به بازی برای سوژه انسانی صادر گردد. اصلاح طلبی، زاده ی پذیرفتن قواعد بازی ست و ما اصلاح طلب نیستیم! چراکه ما قواعد بازی را نمی پذیریم و بازی جداگانه ی خود را ایجاد می کنیم تا بدین شکل در جهت براندازی بازی وضعیت حاکم برآییم.

-




سایت:
www.sjmagazine.mihanblog.com
کانال:
https://telegram.me/sjmagazine
ایمیل:
amirhossein.barimani@yahoo.com
تلگرام:
 @amirhosseinbarimani     @shookahosseini

-
یادآوری:

لینک دانلود شماره سه مجله سوگواران ژولیده :





نوع مطلب :
برچسب ها : مجله شماره سه سوگواران ژولیده، کژیسم، سرپیچی از گفتمان قدرت، نشر الکترونیکی سوگواران ژولیده، آرش نصرت الهی، امیرحسین بریمانی، مظاهر شهامت،
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 8 )    ...   5   6   7   8   
 
   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic